На Изток 15 август се нарича Успение Богородично, а на Запад - Възнесение с тяло на Дева Мария, обяснява архимандрит доц. Павел Стефанов от Шуменския университет 15.08.2008
Един от най-големите празници в литургическия календар е 15 август. На Изток той се нарича Успение Богородично, а на Запад - Възнесение с тяло на Дева Мария.
"Успение" означава заспиване или лека като сън смърт на Божията Майка.
Вярно е, че някои видни православни богослови като св. Йоан Дамаскин и св. Григорий Палама са написали слова за Успение, в което твърдят, че нейното тяло е възнесено на небето след кончината й.
Но в нашата църква това остава частно мнение, докато папството го въздигнало в степен на догма.
Общото между двата начина на честване на празника е, че Успение Богородично е изключителен знак, потвърждение, доказателство за човешката природа на Иисус Христос.
Основателят на християнството не е само Бог или фантом, а Богочовек с пребъдващо во веки човешко присъствие.
Човешката страна на Спасителя се изявява както чрез благодатта на Светия Дух, така и в Евхаристията - върховното тайнство на Неговото тяло и кръв, с които се причащаваме.
Не случайно древната Църква е установила този празник да се чества в средата на август - време на голяма красота, плодородие и изобилие в природата, време за онези цветя, които носим от градините, за да обкичим иконата на празника.
Т.нар. евангелски или протестантски църкви, възникнали през XVI век, отхвърлят Успение Богородично и изобщо почитанието на Божията Майка.
Тяхното отрицание е реакция на пресиленото и стигащо до крайности преклонение на средновековните католици към Дева Мария.
Протестантите се противопоставят на всичко, което според тях затъмнява върховенството на изкуплението и спасението по благодат. За тях култът към Дева Мария е непосредствено свързан с политическите и икономическите претенции на папството, което се домогва да владее целия свят.
Но пренебрегването на св. Богородица противоречи на Евангелието от Лука (1:48), в което ясно се чете нейното пророчество: "Ето, отсега ще ме облажават всички родове."
Ние не можем да разберем напълно смисъла и значението на Христовата мисия на земята, ако не навлезем поне отчасти в Неговите взаимоотношения с Майка Му.
Животът на Дева Мария е изпълнен с труд и молитва и съвсем не е лек. С изключително смирение тя се нарича пред Архангел Гавриил "рабиня Господня".
Същевременно тя не е нито лекомислена, нито безропотна изпълнителка на чужда воля.
Когато Гавриил й казва, че ще роди Сина на Всевишния, тя възразява: "Как ще стане това, когато аз мъж не познавам?" Християнството вярва, че Мария е Дева преди, по време и след рождението на Иисус.
Въпреки че като всяка майка се тревожи от съдбата на Сина Си, тя не Му попречва да осъществи световната Си мисия. Нещо повече - св. Богородица се присъединява към Неговите последователи, остава под кръста на Голгота, когато почти всички се разбягват, преживява смъртта и Възкресението Му, а на Петдесетница приема огнените дарове на Духа заедно с другите апостоли.
Със своята непостижима чистота и святост тя се издига не само над всички хора, но и над херувимите и серафимите, както гласи едно от най-известните песнопения в нейна чест.
Книгата Апокалипсис говори за нейната бъдеща роля и в събитията преди края на света.
Няма друга жена като Дева Мария, на която да са посветени толкова много хвалебствени стихове в свещената книга на мюсюлманите - Корана.
Пресвета Богородице, моли Бога за нас!
Архимандрит доц. Павел Стефанов
Теология, Шуменския университет "Епископ Константин Преславски"
function showtip(){ document.getElementById("tooltip").style.visibility = "visible" } function hidetip(){ document.getElementById("tooltip").style.visibility="hidden" }
svejo.net |